<- back
David Campany: Pieni suuri medium / …TO BE CONTINUED /
…Mistä valokuvakäsityksistä mahtaa olla kyse tässä ja nyt? Millainen mediumin ymmärtämisen tapa on näiden kuvien takana? Varmasti on mukana uskoa valokuvasta tallentajana. Mutta tallennettava maailma on valmisteltu etukäteen tavalla tai toisella. En tarkoita tätä siinä ahtaassa mielessä, että taiteilijat rakentelevat asioita, joita sitten valokuvaavat, vaikka toki on kyse siitäkin. Tarkoitan sitä, että maailmaa tallennetaan ikäänkuin se poseeraisi kameralle. Otetaan esimerkiksi Anu Suhosen kuvat umpeen muuratuista rakennuksista (Houses). Näemmerakennukset selvästi ja näemme että ne on muurattu umpeen. Mutta näemme umpeenmuuraamisen myös uudella tavalla, prosessina joka ei enää kuulukaan yksinomaan ulkopuoliseen maailmaan, vaan myös kameralle joka sitä tallentaa. Valokuva kietoo umpeenmuuraamisen osaksi omaa prosessiaan, samalla kun se näyttää esittävän meille ulkopuolista maailmaa. Valokuva muuttaa maailman itsensä merkiksi, ikäänkuin sen olemassaolon merkitys olisi aina ollut tulla valokuvatuksi. Ja koska maailma on prosessien seurausta, valokuva voi myös näyttää muuttavan maailman performanssiksi, joka tuntuu olevan kohdistettu kameralle. Kameran läpi kaikki kuvat näyttävät tallenteilta. Ja tallentaita ne ovatkin. Mutta samalla näyttää olevan pelissä sen ymmärtäminen – ja hyväksyminen – että havaitseminen vaikuttaa väistämättä havaittavaan. Valokuva tallentaa maailmaa mutta se myös osoittaa maailmaa niin, että näyttää siltä kuin maailma osoittaisi itse itseään – poseeraisi valokuvalle. _ _ _ David Campany is a writer and Reader in Photography at The University of Westminister. He is a co-founder of Photoforum, an organization bringing together writers and artists working the photographic image. He is a contributor to Art Rewiew, Source and Contemporary Magazine. In 2003 he published Art and Photography (Phaidon Press). |